EN NY SKABELSE

16. oktober

En midaldrende mand, der havde været en slem dranker, blev omvendt. Nogle måneder senere traf, han sammen med en fritænker. »Så De er blevet omvendt,« sagde fritænkeren, »så tror De vel også på mirakler?« »Ja, det gør jeg.« »Så vil De måske forklare mig, hvordan Jesus kunne forvandle vand til vin, som Bibelen fortæller om?« »Nej, det kan jeg ikke forklare,« svarede den anden, »men følg mig hjem, så skal jeg vise Dem et andet mirakel, som Jesus har gjort. Han har forvandlet øl og whisky til møbler, gode klæder og en lykkelig familie.«

At syge bliver raske, at døde står op, at sultne mættes i ørkenen med manna fra Himmelen, al den slags synes tåbeligt og naivt for de vantro. Det strider mod den sunde fornuft, siger de.

Jesus gør langt større mirakler hver eneste dag iblandt os. Han sætter sin skaberkraft ind og gør syndetrælle til frie, nye skabninger.

Den samme evige kraft, der i tidernes morgen skabte himmel og jord, skabte mennesket af intet, den samme kraft er det, der i dag griber ind udefra og forvandler mennesker, giver dem et nyt liv, ny kraft og et nyt hjerte.

Ligesom Jesus en dag stod op fra de døde ved Guds kraft, sådan kan et menneske, der er dødt i synden, viljeløst og svagt, blive opvækket til et ny liv. Kender du denne kraft?

»Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til.« 2. Kor. 5, 17.

Bøn

Det skinner ind i hjertets nat,
så det i sjælen dages,
og Jesus, den forborgne skat,
i troen favnetages;
da bliver og vor vandring ny,
da vil og kan vi synden fly
og følge, Jesus efter.

H. A. Brorson
DDS 385
HJMT 554