SOM EN STILLE SUSEN

17. december

Der findes en legende om, hvordan mørkets fyrste ville afskaffe julehøjtiden. »Får jeg ikke gjort ende på julen, vil menneskene i hvert fald en gang om året føle længsel efter Gud, og kristendommen vil aldrig blive udryddet fra jorden.«

Han grublede længe, og en dag havde han fundet løsningen. Han havde opfundet juletravlheden.

Det er ganske naturligt at træffe visse ydre forberedelser for at fejre julefesten. Men det er ikke naturligt, at dette bliver hele forberedelsen til julen.

Det sker, at en barnedåb fejres under så livlige former, at ingen tænker på at tage sig af barnt, der må ligge og sulte. Og der skal have været begravelser, hvor deltagerne endog glemte at tage kisten med, da de endelig kom af gårde, efter at have spist og drukket mere, end godt var.

Oftere hænder det nok desværre, at julefesten forberedes med så meget slid og besvær, at der ikke bliver tid til at tænke på ham, som er julens kærne, dens egentlige indhold.

I dag er der kun en uge til juleaften. Vil du være lige så forjaget, som de andre år, eller vil du være stille for Herren og berede din sjæl til at høre tonen fra Himmelen?

Da Elias stod på bjærget for at møde Gud, kom der både storm og jordskælv og ild. Men Herren var ikke der. Så kom Herren: »Efter ilden lød der en sagte susen. « 1. Kong. 19, 12.

Bøn

O Jesus, dig at finde
er nu vor fulde agt,
o, giv os ret i sinde
at gå med samlet magt,
din krybbe at omringe
med hjertens tak og tro,
så salmerne kan klinge
i hver mands hus og bo!

H. A. Brorson
DDS 93